Handlare och lager riskerar intäktsbortfall på grund av systemavbrott

En ny rapport avslöjar de dolda kostnader som följer med lågprisprogramvara för leveranshantering

Handlare och lager löper stor risk att förlora intäkter om de väljer en obeprövad leverantör av Delivery Management.

nShift, världsledande leverantör av programvara för leveranser, har publicerat en ny rapport som undersöker farorna med att välja lågprislösningar för att hantera leveranser.  Att använda obeprövade leverantörer för verksamhetskritiska leveransfunktioner ökar risken för betydande störningar för organisationer som hanterar tusentals leveranser varje dag. Rapporten varnar för att teknikrelaterade förseningar eller problem snabbt kan leda till betydande operativa utmaningar och problem med anseendet. Det kan bland annat handla om följande:

• Kundbortfall – Kunder som drabbas av en försenad leverans är benägna att leta efter bättre lösningar. Systemavbrott i lagret kan omärkligt leda bort kunder till konkurrenter med mer tillförlitliga leveranser.
  • Minskade intäkter – Om ett paket som är avsett som en gåva levereras för sent riskerar det att bli irrelevant. Då kan det hända att kunden helt enkelt kräver tillbaka sina pengar.
  • Försämrat anseende – Kunder är idag vana att dela med sig av sina upplevelser på nätet, och varje försenad eller utebliven leverans kan lätt sluta som ett negativt inlägg i sociala medier. Detta har en negativ inverkan på företaget då kundens vänner och familj troligtvis undviker att handla från varumärket, handlaren eller webbutiken i fråga.

nShifts CEO Lars Pedersen säger: ”Bortsett från kostnaden för att tillverka produkterna står frakten för den största utgiften för de flesta handlare. Därför är det förståeligt att människor är angelägna om att sänka sina kostnader där så är möjligt. Men när de anförtror kritiska delar av sin tekniska infrastruktur åt obeprövade leverantörer riskerar de att orsaka störningar i leveransprocessen och därmed äventyra kundupplevelsen.

nShift har anlitats av världens ledande varumärken för att tillhandahålla verksamhetskritisk infrastruktur. Vi är en långsiktig partner och har betjänat kunder i över 30 år. Handlare, webbutiker och lager kan lita på att nShift inte äventyrar viktiga tjänster genom att ligga nere vid kritiska tillfällen. Våra kunder litar på att vår programvara underlättar leveransen av miljontals paket varje månad.”

Rapporten fortsätter med att undersöka på vilket sätt rätt programvara för leveranshantering kan göra mer än att bara skydda mot störningar. Den kan underlätta för återförsäljare, webbutiker och lager att tillhandahålla:

• Enastående kundupplevelser – Genom att erbjuda de leveransalternativ som kunderna förväntar sig i kassan får de paketen på sina villkor. Det kan innebära möjligheten att välja mellan kostnad, hastighet och hållbarhet i varje leverans. Den bästa programvaran spårar paketet i varje del av leveransen och gör det möjligt för handlaren att skicka varumärkesanpassade meddelanden till kunderna.
  • Snabb implementering – tack vare enkla integrationer med handlarnas befintliga tekniska system och stora transportörsdatabaser. Behovet av att bygga upp transportörsdatabaser manuellt kan kraftigt förlänga tiden och öka kostnaden för implementeringen av programvara för leveranshantering. Då är det bättre att i stället välja en teknikleverantör som redan arbetar med ett stort antal transportörer.
  • Heltäckande kapacitet – Att använda en och samma programsvit för hela leveranshanteringsprocessen innebär mindre risk för fel och i slutänden bättre effektivitet eftersom varje del är utformad för att fungera tillsammans med de andra.
  • Returer som främjar kundrelationen – Fyra av fem kunder undviker att göra nya köp hos varumärken vars returprocesser inte uppfyller deras förväntningar. Rätt utformade kan returpolicyer minska kostnaderna samtidigt som upp till 30 procent av återköpen omvandlas till byten.

Läs hela rapporten ”Farorna med lågprislösningar för leveranshantering” och lär dig mer om de dolda kostnader och missade möjligheter som handlare riskerar när de väljer obeprövad och ”billig” programvara för paketleveranser.

SLUT

Boka en demo   Kontakta oss

For more information, please contact:

nShift är den världsledande leverantören av lösningar för leveranshantering i molnet som möjliggör friktionsfri leverans och retur av nästan en miljard försändelser i 190 länder årligen. nShifts programvara används globalt av e-handel, detaljhandel, tillverkning och 3PL-avsändare. Företaget har sitt huvudkontor i London och Oslo. Det har över 500 anställda på kontor i Sverige, Finland, Norge, Danmark, Storbritannien, Polen, Nederländerna, Belgien och Rumänien.

Få de senaste nyheterna och uppdateringarna

Boka en demo med en av våra säljare idag

Boka en demo

Fråga oss vad du vill om våra produkter